Skip Navigation Links
 
  Skip Navigation Linksسنا : نمايش خبر  
 
 
1 
 
اقتصاد کلان
https://goo.gl/u5pPbT
1397/06/04 - 10:34 تاريخ انتشار: 889 تعداد بازديد: 51297 كد خبر:
کرباسیان در دفاع از عملکرد خود در صحن علنی مجلس:
در شفاف سازی اقتصاد پیشگام بوده ایم/ افشای اطلاعات 330 شرکت از سوی سازمان بورس
رشد بورس‌ها حاکی از اعتماد به اقتصاد است
کرباسیان با بیان اینکه برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد برون‌زا بوده و تحت کنترل دولت نیست، تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مشکلات به وجود آمده ناشی از آسیب‌های ساختاری نیست بلکه بدعهدی‌ نظام سلطه سبب ایجاد چنین شرایطی شده است البته که نمی‌توان انتظار داشت مسائل به وجود آمده در طول یک سال گذشته به راحتی حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، امروز در جلسه استیضاح در خصوص بازار سرمایه کشور گفت: در راستای ماده ۶ قانون اجرای اصل ۴۴، اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی را توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر و افشا کردیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، مسعود کرباسیان در دفاع از عملکرد وزارت اقتصاد از رشد 257 درصدی انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه در سال ما قبل آن خبر داد.

وی اظهار داشت: طرح ویژه ما آن است که با تنوع بخشی گزینه های جذاب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، منابع را از حساب‌های گران قیمت بانکی به حساب های جاری منتقل کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: در همین مدت چند صندوق سرمایه گذاری جدید طراحی کردیم و اصولا فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کردیم. نهادهای مالی بازار سرمایه را بیشتر کردیم و بدین ترتیب هم قیمت تمام شده پول کاهش پیدا می‌کند و هم این حجم نقدینگی سیال به سمت تولید و سرمایه گذاری مولد خواهد رفت.

وی گفت: اگر می خواهیم شرایط، تغییر ساختاری کند باید جایگزینی معقول، برای سپرده گذاری گران قیمت در بازار پول یا نظام بانکی ارایه کنیم. تدبیر مشترک شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است و ما مجری آن خواهیم بود.

کرباسیان با بیان اینکه راه مهار نقدینگی از بازار سرمایه گسترش یافته و بازار بدهی سامان یافته می گذرد، افزود: طبق برنامه ای که در زمان رای اعتماد ارایه داده بودم، از روز اول توسعه بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه در پی این سیاست، شاخص کل بورس به مرز 137 هزار رسید و اینکه این شاخص در دولت دوازدهم یعنی از مرداد 96 تا مرداد 97، معادل 66 درصد رشد داشته است، گفت: این شاخص در مرداد ماه سال جاری با رشد نزدیک به ۲۶ درصد، بیشترین رشد ماهانه در ۱۵ سال اخیر را به ثبت رساند.

کرباسیان گفت: در سال ۱۳۹۶ میزان کل تامین مالی از بازار سرمایه شامل بازار اولیه و ثانویه به بیش 86 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد نشان می دهد.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در یک سال اخیر به هفتاد هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 257 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: زمانی که سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفتم تعداد نمادهای بسته بانک ها 9 مورد بود که اکنون به یک مورد رسیده است. تعداد کل نمادهای بسته نیز بیش از 60 مورد بوده که به کمتر از 15 مورد تقلیل پیدا کرده است و این اقدام موجبات افزایش نقدشوندگی در بازار و افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه شد.

 

 

کرباسیان همچنین اعلام کرد: بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ بازدهی شاخص در سال 2017، در منطقه خاورمیانه رتبه 3 و فرابورس ایران، رتبه 4 را داشته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از اموری که به آن همت کردیم و موفق شدیم، ساماندهی و مدیریت نحوه عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه بود.

کرباسیان با بیان اینکه نرخ اولیه اوراق سخاب در بازار غیر رسمی و غیر متشکل و خارج از بازار سرمایه بعضا به بیش از ۴۰ درصد نیز افزایش یافته بود، اظهار داشت: کاهش نرخ از 40 درصد به 18 درصد تجربه بسیار موفق و افتخار آمیزی است.

وی گفت: افتخار دیگر ما این است که علی رغم وجود محدودیت در تامین منابع مالی، تسویه و بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی حتی یک روز به تعویق نیفتاد و حتی یک ورقه نکول نشده است.

وزیر اقتصاد افزود: همچنین طبق تکلیفی که مجلس در این زمینه برای ما تعیین کرده بود، وزارت امور اقتصادی و دارایی با جدیت موضوع تسویه بدهی های دولت و اوراق پذیر کردن بدهی های دولت به بانک ها، صندوق های بازنشستگی و پیمانکاران را در دستور کار خود قرار داد، بدین منظور در سال ۱۳۹۶ بیش از 34 هزار میلیارد تومان اوراق مالی شامل اسناد خزانه، اوراق مالی اسلامی برای پرداخت مطالبات طلبکاران منتشر گردید، همچنین مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت از طریق تهاتر با طلب دولت تسویه شد.

کرباسیان گفت: ما با مدیریت صحیحی که در تامین مالی داشتیم، پرداخت بودجه های عمرانی در پنج ماه اول سال 97 را بالا بردیم و این میزان 5.7 برابر مدت مشابه سال قبل است.

وی یادآور شد: طبعاً پویایی بازار سرمایه خواست دشمنان کشور نیست. بی‌شک ترامپ انتظار داشت که با اقدامات امریکا اکنون شاخص بورس در سراشیبی باشد، اما بپذیریم که ادامه ‌روال رشد بورس‌ها در شرایط جاری حاکی از اعتماد به اقتصاد و خود دست‌آوردی مهم است و توانسته در جذب نقدینگی و گرایش سرمایه گذاران خرد و کلان نقشی به سزا ایفا کند.

وزیر اقتصاد افزود: بنابراین آنچه در حوزه اختیارات وزارت امور اقتصادی و دارایی بود، توسعه و تعمیق و تثبیت بازار سرمایه و ساماندهی بازار بدهی بود که به خوبی از پس آن برآمدیم.

وی تصریح کرد: سران قوا تصمیم گرفته اند که بازار سرمایه نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشد. ما نیز پای آن خواهیم ایستاد. در کنار آن با تجربه موفقی که در بازار سرمایه و بدهی داشته ایم به عنوان سرباز نظام و عضو هیات دولت از هیچگونه همراهی در اصلاح دیگر حوزه ها از جمله کنترل نقدینگی، تورم و نرخ سپرده های بانکی و نرخ ارز دریغ نخواهم کرد.

کرباسیان همچنین در پاسخ به سوالات مربوط به شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور و نظارت بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی کشور گفت: برای اولین بار در طول تاریخ، شفاف شدن پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور یکی از اقدامات مهم و اصلی در این حوزه بوده است.

وی اظهار داشت: از اول اردیبهشت‌ماه سالجاری «گزارش پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور» در اختیار عموم قرار گرفته و به صورت مستمر به روزرسانی شده است.

کرباسیان تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی، گمرک فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف از جمله خودروها را به دستور رییس جمهور محترم منتشر کرد و ادامه نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در زمینه دولت الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشتاز بوده و به‌عنوان دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیک شناخته شده، تاکید کرد: از سه زیرمجموعه این وزارتخانه به صورت جداگانه تقدیر به عمل آمده است.

همچنین از منظر شاخص‌های عمومی و هم از منظر شاخص های اختصاصی در بین تمام دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها، دستگاه برتر شدیم که می‌دانید بخشی از شاخص‌های عمومی به حوزه سلامت اداری و شفافیت بخشی برمی گردد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از ریشه های فساد در دولت تعدد حساب‌های بانکی دستگاه های اجرایی بود، تاکید کرد: ما 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی کردیم و بستیم؛ تعدد حساب‌ها، هم مشکل عدم شفافیت داشت و هم مدیریت نقدینگی در کل دولت را به خطر می انداخت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ریشه‌های سوء استفاده و عدم شفافیت، پرداخت غیرمتمرکز حقوق و مزایای کارکنان بود، خاطرنشان کرد: اکنون به 500 دستگاه اجرایی کشور به صورت متمرکز و کاملا شفاف و کاملا حساب شده پرداخت صورت می گیرد.

کرباسیان یکی دیگر از دستاوردهای وزارت اقتصاد را سامانه سنهاب عنوان کرد و گفت: با سامانه نظارت بر صنعت بیمه که به عنوان سامانه برتر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تقدیر شد؛ اکنون تراکنش‌های اصلی صنعت بیمه به خوبی تحت نظارت بیمه مرکزی قرار گرفته است  .

وی افزود: با تکمیل سامانه جامع اطلاعات دارایی‌های دولت برای اولین بار توانستیم 3 هزار میلیارد تومان اموال دولت، یعنی ارزشی دو برابر نقدینگی کل کشور را شناسایی کنیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: مجموعه اقدامات و تلاشها برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر باعث شد در سال ۱۳۹۶ ایران رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا را در جهان به خود اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از مواردی که در این دستاوردها نقش داشته، مدرن سازی گمرک بوده است که یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است.

کرباسیان تاکید کرد: استفاده از دستگاه های مدرن در گمرکات کشور که با تاکید بسیار زیاد ما در سال حمایت از کالای ایرانی، تجهیزات مدرن گمرکی نیز توسط متخصصین داخلی طراحی، تولید، نصب و بهره برداری شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، بر اساس پردازش اطلاعات مالی و تکنیک‌های مبارزه با پولشویی، توانستیم 5 هزار کیلو مواد مخدر شامل 4 تن هروئین کشف و شناسایی کنیم، تاکید کرد: دقت کنید که این برای اولین بار است که در این سطح بدون شلیک حتی یک گلوله و فقط با پردازش اطلاعات مالی توسط وزارت اقتصاد، جرائم سازمان یافته شناسایی شده است.

کرباسیان یادآور شد: ما پرونده های تخلف و فساد را به دور از هیاهوی رسانه‌ای دنبال کردیم؛ به عنوان مثال در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت های واهی، چند عضو هیات مدیره و دو مدیر عامل را عزل کردیم اما به خاطر تمرکز بر اجرا آن را رسانه‌ای نکردیم. فقط در یک سازمان بیش از بیست نفر تحت پیگرد قضائی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ریشه‌های فساد را در امضاهای طلایی و تراکنش‌های مشکوک بانکی تشخیص دادیم به همین جهت پیگیری Core Banking در بانک های دولتی، توسعه سامانه‌های هوشمند مبارزه با پولشویی و تسهیل مجوزدهی دولت به مردم و کسب وکارها را از روز اول پیگیری کردیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، دستاوردهای مزبور در یک دوره کمتر از یک سال به دست آمده است، تاکید کرد: راه ما در زمینه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد ادامه دارد، استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی، افشای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام ما برای ادامه راه خواهد بود.

کرباسیان خطاب به نمایندگان مردم گفت: صادقانه و دوستانه می پرسم، اگر فکر می کنید کسب رتبه اول جهانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم جهانی در مبارزه با قاچاق کالا و رتبه اول دولت الکترونیک و شناسایی سه هزار هزار میلیارد تومان املاک دولت، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد نیست، پس شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد را در چیست؟

وی از نمایندگان پرسید: اگر اعلان عمومی پرداختی های خزانه برای اولین بار در طول تاریخ کشور شفاف سازی نیست، پس شفاف‌سازی اقتصاد به چه معناست؟

کرباسیان با بیان اینکه من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد دفاع می کنم، تاکید کرد: این خواست مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و شما نمایندگان محترم مجلس است و راهی است بدون بازگشت.

تشریح وضعیت کلان اقتصاد کشور به استناد آمارها

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه، بهترین راه برای نشان دادن وضعیت اقتصاد کلان کشور را مراجعه به آمار و ارقام مراجع داخلی و بین المللی عنوان کرد.

کرباسیان در تشریح این آمارها گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال 1396 برابر با 3.7 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت برابر با 4.6 درصد بوده است؛ این یعنی پیشی‏گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد اقتصادی با نفت و این امر بیانگر کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت ‏است.

وی افزود: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی شده رشد اقتصادی ایران در سال‌های بعدی تا 2023، 4درصد  یا بیشتر باشد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که میانگین نرخ رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه برای ‌سال های پیش رو کمتر از 4% است؛ اگر عملکرد وزارت اقتصاد و عملکرد اقتصاد کشور واقعاً ضعیف است چرا سازمان‌های مستقل و غیردوست بین المللی در مورد ایران ارزیابی های مثبت و بالاتر از متوسط جهانی دارند؟

کرباسیان با بیان اینکه در سال 1396 نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بعد از مدت‌ها مثبت و برابر با 1.4 درصد شد، تصریح کرد: این یعنی دوباره امید به اقتصاد ایران احیا شد و سرمایه گذاری جان تازه گرفت.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ما در شاخص رقابت‏پذیری جهانی بر اساس آخرین گزارش نسبت به سال قبل 7 رتبه صعود داشته است.همچنین در مقایسه با گزارش قبلی شاخص محیط اقتصاد کلان با 28 رتبه بیشترین میزان بهبود را در میان زیرشاخص‏ های‏ رقابت‏ پذیری داشته‏ است.

کرباسیان با اشاره به اینکه روند تراز تجاری ما مثبت شد؛ اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار گمرک، تا اول شهریور ماه سال‌جاری، صادرات غیرنفتی کشور با افزایش قابل توجهی به بیش از 19 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15درصد افزایش یافته است.

همچنین در همین مدت واردات 7درصد کاهش داشت؛ به عبارت دیگر مازاد تراز تجاری کشور پنج ماه اول امسال از مرز 360میلیون دلار فراتر رفت که این نشانگر خوبی برای اقتصاد کشور است.

وزیر اقتصاد گفت: در شاخص جهانی نوآوری، کشور با جهشی 10 پله‌ای از رتبه 75 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است. ما در میان 9 کشور آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا در رتبه دوم قرار گرفتیم.

 وی تاکید کرد: خرسندم از اینکه اعلام کنم به واسطه تلاش‌های شبانه روزی تمام سازمان‌ها و وزارت خانه های مرتبط در سرحدات مرزی و واحدهای ستادی، شاخص جهانی لجستیک ایران 32 رتبه بهبود پیدا کرد. این جهش بی نظیر بوده است.

کرباسیان افزود: رتبه ما در «کارآیی فرآیندهای گمرکی» از ۱۱۰ در سال 2016، به جایگاه ۷۱ ارتقا یافت یعنی حدود 40 رتبه بهبود که در تاریخ کم نظیر است.

وی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه از منظر مراجع آماری داخلی، در مجموع و نه صرفا بر مبنای یک شاخص، سال 96 یکی از بهترین سال‌های دهه اخیر است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه، پیش‌بینی رشد اقتصادی ما بالاتر از متوسط منطقه و جهان است، تاکید کرد: تراز تجاری ما مثبت است؛ در شاخص جهانی رقابت پذیری هفت پله و در شاخص جهانی نوآوری ده پله، در فرآیندهای گمرکی چهل رتبه صعود کرده ایم، نرخ رشد تشکیل سرمایه بعد از دو سال مثبت شده است. این‌ها نشانه‌های آنست که اقتصاد ایران با وجود کاستی‌ها، تهدیدها و تکانه‌ها، دارای عملکرد مثبت نیز هست.

 

بین یک رخداد اقتصادی با مسیر کلی اقتصاد تفکیک قایل شویم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما می دانیم سفره مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد، تاکید کرد: به اعتقاد من باید بتوانیم بین یک رخداد در یک حوزه اقتصادی و مسیر کلی اقتصاد کشور، تفکیک قایل شویم.

کرباسیان با تشکر از نمایندگان استیضاح کننده بابت فراهم کردن فرصتی برای تشریح عملکرد یک ساله دولت و وزارت اقتصاد، اظهار داشت: هر چند برخی سوالات بسیار کلی مطرح شده اند، و حتی برخی سوالات، در متن اولیه استیضاح وجود نداشته، به احترام نمایندگان محترم، سعی می‌کنم پاسخ تمامی سوالات را داده و عملکرد خود و همکارانم در وزارت امور اقتصادی و دارایی را تشریح کنم. 

وی سؤالات استیضاح‌کنندگان را دارای 17 محور و قابل طبقه بندی در پنج گروه عنوان کرد که بخشی از آن به   به کلیت اقتصاد باز می گردد.

کرباسیان گفت: در این سوالات پرسش هایی در مورد اداره‌ امور اقتصادی کشور، تدوین سیاست های اقتصادی و مالی کشور، تقویت توان تولید ملی و ثروت عمومی و ساماندهی اقتصاد کشور آمده است که این سوالات بسیار کلی است و فقط به ماموریت ها اشاره دارد بدون اینکه به مشکل خاصی اشاره کند و کلیت جهت گیری‌ها و ساختار اقتصاد کشور را مورد سوال قرار داده است.

 

حق می‌دهم که نمایندگان نگران وضعیت موجود باشند

کرباسیان با تاکید بر پاسخگو بودن خود با وجودی که تنها یک سال است سکان وزارت را به دست گرفته است، اظهار داشت: قبل از اشاره به دستاوردها یک نکته مهم را مطرح کنم و آن اینکه دستاوردهای اقتصاد کلان زمان می‌خواهد تا خود را در معیشت مردم نشان دهد و اگر نبود حوادث غیرارادی و غیرمترقبه، اکنون می‌توانستیم نشانه‌های این دستاوردهای اقتصادی را در بهبود زندگی مردم حس کنیم.

 وی تصریح کرد: واقعیت آن است که به عنوان وزیر اقتصاد و خادم مردم، به تک تک نمایندگان حق می‌دهم که نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می پرسند از من نیز به عنوان خادم خود می پرسند و من در جریان دغدغه های شما هستم و می دانم سفره مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد و به شما حق می دهم که پاسخ این سوالات را از من بخواهید.

 کرباسیان یادآور شد: با نهایت صداقت و آگاهی از موقعیت کشور، مطالبات مردم را محترم می‌شمارم و نگرانی‌های نمایندگان را نیز درک میکنم. اما نکته اینجاست که باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد کشور، تفاوت قائل شد و هیچ کدام را به دیگری تعمیم نداد.

 وی تاکید کرد: من هم قبول دارم که از ابتدای فصل بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده‌های اقتصادی داخلی دچار نوسانات شد. اما این به معنی آنست که اقتصاد به یک باره ناکارآمد شده است؟

وزیر اقتصاد افزود: من واقعا متاسفم، به جای آنکه زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم بخشی از توانم را به خنثی کردن اقدامات اقتصادی دشمن تخصیص دهم گر چه، اکنون آماده ایم همزمان از یکسو با حمله های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم و از دیگر سو معیشت مردم را تامین و تقویت کنیم.

 وی گفت: از دید من، ریشه تلاطم کنونی اقتصاد کشور، ترکیبی از آسیب‌های ساختاری تاریخی کشور است که فراتر از یک قرن است گریبان کشور را گرفته از طرف دیگر یک شوک برون‌زا است.

 وزیر اقتصاد افزود: اولی مساله ای تاریخی است و ریشه ای بسیار طولانی دارد و دومی برون زاست و تحت کنترل دولت یا یک وزارت نیست. بنابراین ریشه تلاطم موجود نه صرفاً ساختار اقتصادی داخل کشور بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه نیز هست. یادآوری می کنم که اینجانب یکسال است که مسوولیت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفته ام و انتظار نمی توان داشت که بتوان مسایل تاریخی را در یک سال اخیر حل و فصل کرد.

 وی یادآور شد: دقت کنید که این تهدیدهای برون زا که برای ما پیش آمد برای دو کشور همسایه [روسیه و ترکیه] در شکلی محدودتر رخ داد در حالی که نه صادرات نفت شان تحریم شد و نه از دسترسی به سوئیفت محروم شدند، اما نوسانی که در اقتصاد و شاخص‌های اقتصادی این دو کشور صورت گرفت کمتر از ما نبود.

وی تصریح کرد: ترکیه تحریم نشد، فقط تهدید به تحریم شد اما در ظرف مدت کوتاهی 30 درصد از ارزش پول ملی‌اش کاسته شد، گر چه بدیهی است که اگر منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و همدل‌تر بودیم می‌توانستیم تلاطم کمتری را تجربه کنیم و آسیب کمتری به مردم وارد شود.

 
-پايگاه خبری بازار سرمايه -سنا توسط:
نام و نام خانوادگی
آدرس الكترونيك
 
ديدگاه خود را درباره اين مطلب بيان کنيد.
 
لطفا رتبه پيشنهادی خود به اين خبر را مشخص نماييد
كم
1 2 3 4 5 6 7 8 9
زياد
1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 نفر به اين مطلب رای داده اند
 
 
 
 
©2017 All rights reserved.
Powered by IT Department of SEO.
 
©(1389-1395) تمام حقوق این سایت متعلق به سازمان بورس می باشد
نقل مطالب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد