کد خبر 50539
۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

گفتگوی سنا با همایون دارابی؛

خبرنگار بورسی کیست؟

جشنواره بورس و رسانه محدود به زمان و مکان خاص نیست

بحث خبر در بازار سرمایه حساس و مهم است و در مورد ویژگی خبرنگاران بورسی، سلامت اخلاقی، تخصص حرفه ای و به روز بودن سه ویژگی مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

 

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده، سلامت اخلاقی، تخصص حرفه ای و به روز بودن را سه ویژگی اصلی خبرنگاران بورسی دانست .

همایون دارابی در آستانه برگزاری دومین دوره جشنواره بورس و رسانه به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، گفت: حوزه خبر در بازار سرمایه یک حوزه تخصصی و حساس است و می دانیم که یک خبر در حوزه رسانه باید از عمق اطلاع خبرنگار به آن موضوع حکایت کند؛ ضمن اینکه باید در اخبار حوزه بازار سرمایه نکات فنی به زبان ساده و روان بیان شود و در همین حال با درک حساسیت این حوزه که به صورت مستقیم با ارزش دارایی سهامداران و شرکت ها درگیر است، در برگیرنده درجه بالا صحت باشد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اهمیت بحث خبر و رسانه در بازار سرمایه و اینکه اگر در جایگاه داوری باشید بالاترین امتیاز را به کدام ویژگی یک خبرنگار بورسی می دهید، گفت:  حوزه بازار سرمایه یک حوزه منحصر به فرد است؛ چرا که در حوزه های سیاسی یا فرهنگی بر خلاف حوزه اقتصادی اگر خبری صحیح نباشد بدون در نظر گرفتن مسوولیت قانونی، اخلاقی و حرفه ای، شاید زیان مالی مستقیمی به مخاطبان وارد نشود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حوزه اقتصادی به ویژه بازار سرمایه عدم صحت می تواند بار مالی قابل ملاحظه ای به همراه بیاورد؛ لذا از این نظر بحث خبر در بازار سرمایه حساس و مهم است اما در مورد ویژگی خبرنگار بورسی سلامت اخلاقی، تخصص حرفه ای و به روز بودن سه ویژگی مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

دارابی همچنین در پاسخ به این سوال که کدام حوزه ها و مباحث مهم بازار سرمایه در سال های اخیر نیاز به معرفی ، تبیین و تحلیل بیشتر از سوی خبرنگاران و تحلیلگران بورسی داشته و احیانا تا کنون مغفول مانده است، اظهار داشت: مباحث جدید و به روز مثل ابزارهای مالی جدید از جمله صندوق های طلا و معاملات آتی و آپشن و همچنین مباحث کلانی نظیر حاکمیت شرکتی و حقوق سهامداران از جمله مسایلی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه یک مسیر طولانی در پیش دارد که بخشی از این مسیر کمتر شناخته شده و بخشی از مسیر نیز هنوز کشف و معرفی نشده است، تصریح کرد: رسانه باید جاهای ناشناخته را برای مردم تعریف کند؛ مثلا باید ببینیم چقدر از مردم با صندوق طلا و کارایی آن آشنایی دارند، چقدر از مردم اسناد خزانه اسلامی را می شناسند یا کارکرد معاملات آتی را در اقتصاد درک می کنند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده ادامه داد:  ممکن است انتظار ما زود باشد که مردم عادی این اطلاعات را داشته باشند؛ اما باید پرسید در سطح دانشجویان و مدیران دولتی و مدیران شرکت های خصوصی چقدر این اطلاعات وجود دارد. از طرفی رسانه باید برای طی مسیری که شناخته و کشف شده نیست، مطالبه گر باشد؛ مثل راه اندازی ابزارهایی نظیر صندوق های ارزی و موارد دیگر یا بهبود خدمات در بازار که در این موارد رسانه باید با مطالبه گری، مسوولان و مدیران بازار را به تحرک و پیگیری خواست عمومی وادار کند.

دارابی درباره تاثیر جشنواره هایی همچون بورس و رسانه بر نحوه تعامل بازار سرمایه با رسانه ها و سیاست گذاری های آتی هم گفت: اقدامات فرهنگی از جمله بهترین کارها برای توسعه بازار است این جشنواره نیز همانند دیگر برنامه های فرهنگی فرصتی برای تبادل اطلاعات، تجربیات و یافتن راهکارهای بسط و توسعه فعالیت های اطلاع رسانی در بازار سرمایه است.

وی توضیح داد:  قطعا برگزاری این حرکت سالانه، نقش موثری در اندازه گیری میزان پیشرفت رسانه ها در فاصله زمانی دو جشنواره و فرصت آموختن نکات و روش های تازه در اطلاع رسانی است و این فرصت سالانه عملا زمانی برای یادگیری بیشتر و ارزیابی عملکرد یکسال گذشته است.

دارابی همچنین نخستین دوره جشنواره بورس و رسانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جشنواره قبلی و استقبالی که از آن شد و همچنین مراسم پایانی آن نشان از موفقیت آن داشت و اصولا یک جشنواره را نباید یک اتفاق محدود به زمان و مکان خاصی دانست بلکه باید آن را گسترده تر دید و برای این برداشت گسترده، برنامه داشت.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده در پایان خاطر نشان کرد: جا دارد جشنواره بورس و رسانه با توجه به فضای تخصصی آن کارگاهی تر و کارآمد تر برگزار شود و در آن آموزش، یادگیری و مرور نقاط قوت و ضعف رسانه ها در سال قبل مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

پربازدیدترین

آخرین‌های بازار سرمايه