خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: اگر این مسیر جلو برود، یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ روزبه شریعتی با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت درمورد واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اظهار کرد: صحبت‌های اخیر وزیر صمت حاکی از وجود اراده قوی برای واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی است. موضوعی که کلیت بازار نیز از آن تاثیر زیادی می‌پذیرد. چراکه هر دو سهم لیدر بازار محسوب می‌شوند.

وی درمورد ارزشگذاری سایپا و ایران خودرو گفت: طبق شنیده‌ها، ۴۰ درصد سایپا درحال ارزشگذاری است. به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری این دو مجموعه احتمالا تا اواسط اردیبهشت تمام شود و ارزش سایپا حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش ایران خودرو نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مهمی است، اظهار کرد: به این دلیل که ترکیب سهام داری از دست دولت خارج می شود. حتی اگر نیروهای مسلح هم سهامدار شوند، شرایط بهتر می‌شود زیرا می‌توانند ساختار مالی را تغییر دهند. شنیده‌ها حاکی از این است که مبلغ به به دل سایپا ایران خودرو و سایپا برمی‌گردد و بدهی بانکی تسویه می‌شود. اگر این مسیر جلو رود یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو دوباره سودده می‌شوند.

تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه

شریعتی درمورد تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری تاثیر روانی مثبت دارد چراکه بازار به آنها به عنوان لیدر نگاه می‌کند. درحال حاضر هردو زیان ده هستند و زیان سنگینی دارند زیرا ساختار مدیریتی آنها تمام دولتی است. وزارت صمت و دولت به این نتیجه رسیده است که خود ساپیا و ایران خودرو نباید مدیر خودشان باشند. این واگذاری می‌تواند اقتصاد را سوق دهد سمت دنیای جدیدی که قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کارشناسان کار ارزش‌گذاری را از عید نوروز اغاز کرده اند اما اینکه عدد واگذاری است، خریدار کیست و قرار است مبلغ چگونه پرداخت شود، هنوز مبهم است، اظهار کرد: همچنین هنوز مشخص نیست قرار است افزایش سرمایه داده شود و یا اینکه مبلغ برای تسویه بدهی‌ها به دل دو شرکت بازگردد. درمورد خریدار نیز شایعات مختلفی مطرح شده است. از خودروسازان چینی گرفته (طبق توافق ۲۵ ساله ایران و چین) تا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ داخلی که البته هیچکدام به صورت رسمی تایید نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تقاضا برای خودرو بسیار زیاد است، گفت: اینکه هردو شرکت بدهی بانکی و زیان انباشته دارند می‌تواند با واگذاری تغییر کند. سهامدار عمده جدید با مدیریت جدید می‌تواند شرایط خوبی را رقم بزند. همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا که با شاهین درحال وقوع است، مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری و اعدادی که در جیب واسطه می‌رود از بین خواهد رفت و مردم می‌توانند مستقیم از تولیدکننده در بورس کالا خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

پربازدیدترین

آخرین‌های روی خط رسانه‌ها