هادی جوهری، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج

هادی جوهری، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، قرار داده به اهمیت بورسی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته و تاکید کرده است: بورسی شدن شرکت‌های استارتاپی به جذابیت بازارسرمایه برای سرمایه‌گذاران نسل جدید منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، مشروح یادداشت هادی جوهری، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج را، در ادامه بخوانید:

بورس ایران بر صنایع سنتی همچون فولاد، پتروشیمی و صنایع سنگین متکی بوده است. در مقابل، بورس‌های پیشرفته جهانی نقش پررنگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور قائل هستند. مقایسه ترکیب شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس ایران با بورس‌های جهانی نشان می‌دهد که برای توسعه اقتصادی کشور، پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازارسرمایه ضروری است. این تحول می‌تواند پویایی بیشتری به بورس ایران ببخشد و آن را برای سرمایه‌گذاران جدید، جذاب‌تر کند.

برای مثال در کشور هند؛ بورس بمبئی (BSE) و بورس ملی هند (NSE) به‌عنوان یکی از بزرگترین و پر رشدترین بازارهای نوآوری در آسیا شناخته می‌شوند، که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را با سرعت زیاد پذیرش می‌کنند. در کشور چین نیز بزرگ‌ترین غول‌های فناوری از جمله علی‌بابا (Alibaba)، تنسنت (Tencent) و جی‌دی‌دات‌کام (JD.com) جزو بزرگترین شرکت‌های بورس شانگهای (SSE) هستند.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارسرمایه ایران از ۲ جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه، ورود به بورس امکان تأمین مالی پایدار را فراهم می‌کند و به دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند تا سرمایه مورد نیاز پروژه‌های خود را تأمین کنند.

علاوه بر این، افزایش شفافیت و اعتماد عمومی از دیگر مزایای حضور در بورس است، چرا که شرکت‌های بورسی موظف به ارائه گزارش‌های مالی منظم هستند که این امر شفافیت و اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. همچنین، حضور در بورس باعث افزایش اعتبار و برندینگ شرکت‌های استارتاپی می‌شود و امکان جذب مشتریان و شرکای تجاری بیشتری را فراهم می‌آورد.

از سمت دیگر، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس ایران، جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نسل جدید جذاب می‌کند چراکه تحولات این شرکت‌ها متاثر از تحولات تکنولوژی با سرعت و جذاب است. برای مثال؛ اگر برای ایجاد یک خط تولید جدید در صنعت فولاد چند سال زمان نیاز باشد، یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند با طراحی محصول دیجیتال در چندماه یک لاین درآمدی جدید ایجاد کند.

باید تاکید کرد؛ ارتباط استارتاپ‌ها با بازارسرمایه محدود به مرحله بلوغ نیست، بازارسرمایه ابزارهای لازم برای تزریق سرمایه در مراحل اولیه رشد استارتاپ‌ها را نیز در اختیار دارد که می‌توانیم به صندوق‌های جسورانه و سکوهای کرادفاندینگ اشاره کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین‌های یادداشت‌ها