رسانه و خبر

اگرچه شبکه های اجتماعی باعث سرعت در انتقال پیام و تبادل اطلاعات و شبکه‌سازی در بازارهای مالی شده‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان معتبرترین مرجع اطلاع رسانی عمومی در بازارهای مالی رسانه‌ ها و خبرنگاران هستند که به واسطه اعتماد همگانی و سرمایه اجتماعی خویش، در تعامل با سایر نهادهای مالی، روند توسعه‌ بازار سرمایه تسریع می بخشند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از بااقتصاد، تحولات فن‌آوری در عرصه ارتباطات موجب شده که نقش شبکه‌های اجتماعی در اطلاع رسانی و دانش افزایی بازیگران اقتصادی از جمله سرمایه گذاران و معامله‌ گران افزایش یابد. دو عنصر ضرورت‌ و فوریت در اطلاع رسانی باعث شده وجود یک هم‌گرایی در کارکرد بازار سرمایه با شبکه‌های اجتماعی پدیدار شود.

بازارهای مالی بیش از هر چیزی به اطلاعات، سرعت در انتقال و تبادل اطلاعات و شبکه سازی نیاز دارند و اینها مجموعه از خصیصه‌هایی است در کلیت شبکه‌ ها و پلت‌فرم های اجتماعی تجمیع شده و موجبات ضرباهنگ یا ریتم فعالیت بازار سرمایه را فراهم ساخته است.

اما این روی سکه از منظر توسعه ابزارهای ارتباطی در بازار سرمایه است‌. واقعیت این است شبکه‌های اجتماعی همچنان اعتبار محتوا خود را از رسانه های کلاسیک نظیر خبرگزاری ها، روزنامه ها و رادیو و تلویزیون دریافت می کنند.

اعتبار منبع پیام در شبکه‌های اجتماعی و اصل داشتن اعتبار منبع اخبار و گزارش واقعیت پر اهمیتی است که شبکه‌های اجتماعی نتوانسته اند برای آن جایگزینی ارائه کنند.

همچنان از ادمین ها می پرسند منبع اخبار یا گزارش و تحلیل اشتراک گذاری شده متعلق به چه رسانه‌ ای است‌. در کل، مشاهده می شود غالبا ادمین ها که سابقه فعالیت خبری ندارند، عنوان می کنند که ما هم اقدام به اشتراک گذاری کرده‌ایم. اینجا هست که نقش روایان اخبار یا همان خبرنگاران بار دیگر در اثر چت چی پی تی ها و فیک نیوزها، هزاران بار دیگر بازخوانی می شود.

واقعیت این است که پلت‌فرم های اجتماعی کارکرد ممتازی در تسهیل ارتباطات اجتماعی و مالی بازار سرمایه دارند، اما وقتی صحبت از اعتبار و پذیرش مسوولیت انتشار و پاسخ گویی و تعهد رسانه ها به میان می آید، اشارات اجتماعی به‌سوی خبرنگاران و رسانه هاست. در ابن چنین نظم و نظام ارتباطی، خبرنگاران هستند که با پیگیری های خبری به شفاف سازی، اطلاع رسانی، توازن و تقارن اطلاعاتی در بازارهای مالی کمک شایانی بکنند.

رسانه ها در بازار سرمایه جزو یگانه نهادهایی هستند که مخاطبان از آنها انتظارات متنوعی دارند و آنها تلاش می کنند به نیازهای مبسوط پاسخ گفته و حقوق مخاطبان یا همان بازیگران بازار سرمایه رعایت کنند.

به همین دلیل همیشه و همواره باید نقش و کارکرد رسانه‌ ها را در ارتقای سواد مالی جامعه و همچنین تسهیل در تصمیم گیری های اقتصادی مورد توجه قرار داد.

کارکرد نظارت‌گری رسانه‌ها، عامل موثری در تنظیم و جلوگیری از وقوع خطا در تصمیم های سازمان ها و نهادهاست. پلت‌فرم های اجتماعی ذاتا توانایی چشم بودن و گوش بودن سهام‌داران را ندارند، اما خبرنگاران به عنوان نمایندگان تمامی ذی نفعان بازار همواره‌ آماده پذیرش مسوولیت‌های خطیر هستند و برای اشاعه و تاثیرگذاری خویش در محیط بازار سرمایه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی بهره می برند.

از این رو، همچنان معتبرترین مرجع اطلاع رسانی عمومی در بازارهای مالی رسانه‌ ها و خبرنگاران هستند که به واسطه اعتماد همگانی و سرمایه اجتماعی خویش در تعامل با سایر نهادهای مالی، روند توسعه‌ بازار سرمایه تسریع می بخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

پربازدیدترین

آخرین‌های روی خط رسانه‌ها