موشن حراج باز

 در مدل جدید حراج، زمان های انجام معامله اعم از زمان پیش گشایش، مظنه‌یابی و رقابت برای تمامی عرضه ها به صورت مشترک و همزمان طی می شود که این موضوع منجر به کاهش زمان جلسات معاملاتی می شود؛ به همین علت، نام این مدل حراج، «حراج همزمان» انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در این روش خریداران قیمت های مدنظر خود را براساس تحلیل بازار و بر مبنای داده های تاریخی مانند عرضه و تقاضای گذشته، روند قیمت و همچنین داده های فعلی مانند میزان عرضه و تقاضا، ضرورت خرید محصول برای خریدار، ریسک قیمت خرید و ... تعیین می کنند.

در مدل جدید، قیمت های قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار می تواند تا پنج قیمت باشد و معامله گران از ابتدای شروع زمان معاملات می توانند این قیمت ها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی خود درج و در زمان رقابت به سامانه معاملات ارسال کنند.

روش تخصیص سفارش های مشتریان همانند روش های فعلی مطابق با دستورالعمل معاملات براساس اولویت قیمت و در صورت قیمت برابر، اولویت زمانی است. بدین صورت در هر معامله ابتدا قیمت اول تمامی سفارش ها به صورت صعودی مرتب می شوند و از بیشترین قیمت به کمترین قیمت تخصیص صورت می پذیرد. سفارش هایی که در مرحله اول تخصیص نیافته اند و یا ناقص تخصیص یافته اند، قیمت دوم آن ها فعال شده و مجدداً قیمت ها مانند مرحله قبل مرتب و تخصیص داده می شود. این فرآیند تا زمانی که تخصیص سفارش ها تغییر پیدا نکند، ادامه می یابد.

نکته حائز اهمیت در خصوص فرآیند تخصیص این است که قیمت خرید شده توسط هر مشتری براساس کمترین قیمت رقابتی آن مشتری که قابلیت برنده شدن در فرآیند حراج را دارد، خواهد بود.

در انتهای حراج نیز میزان کالای تخصیص یافته به هر مشتری و کلیه قیمت های مشتریان برای تمامی طرفین معامله نمایش داده می شود.

از مزایای اصلی این مدل می توان به کوتاه شدن زمان انجام معاملات و کشف نرخ کالا براساس تحلیل بازار محصول و فاکتورهای اصلی قیمت یعنی عرضه و تقاضا اشاره کرد که امید می‌رود با پیاده سازی این مدل، امکان گسترش و توسعه بیشتر بازارهای فیزیکی بورس کالا در آینده فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

پربازدیدترین

آخرین‌های چندرسانه‌ای