به گزارش روابط عمومی سپردهگذاری مرکزی، رابط کاربری پیشرفته، نسخه مخصوص موبایل، افزایش سرعت، دسترسی تسهیل شده به امکانات و شخصی سازی درگاه توسط کاربران از جمله امکانات جدید و توسعه یافته این درگاه است.
در فازهای بعدی نیز داشبورد ناشر و صندوق برای ارائه خدمات الکترونیک به ناشران و صندوقهای بازار سرمایه و داشبورد سبدگردان، برای ارائه خدمات الکترونیک به شرکتهای سبدگردان نیز در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا)، عملیاتی خواهد شد.
ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه در بازار سرمایه
درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) با هدف ارائه خدمات الکترونیک یکپارچه به (سهامداران، ناشران، صندوقها، سبدگردان و ارکان بازار سرمایه) تسهیلگری ویژهای را برای جامعه سهامداری شکل داده است.
درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات الکترونیک یکپارچه به سهامداران، ناشران، صندوق ها، سبدگردان و ارکان بازار سرمایه از طریق نسخه تحت وب بدون نیاز به مراجعه حضوری به ذینفعان سجامی شده برای حفظ شفافیت و اطلاعرسانی صحیح با هدف تسهیلگری در دسترس همه سهامداران در ایران قرار دارد.
مراحل ورود
ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه(دارا) برای همه ذینفعان سجامی شده (حقیقی/حقوقی) با کدملی/شناسه ملی/شناسه فراگیر، رمز عبور و کد تائید پیامک شده امکانپذیر است.
۱.در صورتی که کاربر برای بار اول وارد درگاه میشود، برای استفاده از طریق مرورگر به نشانی: dara.csdiran.ir/register مراجعه و کدملی/شناسه ملی/ کد فراگیر خود را به همراه متن امنیتی وارد کند.
۲.برای احراز هویت یک کد تائید به شماره موبایل ثبت شده در سامانه سجام، ارسال خواهد شد و کاربر کد تائید را در قسمت مربوط وارد میکند و سپس شخصا به تعریف رمز عبور اقدام کند. باید توجه داشت رمزی که انتخاب میشود، رمزی ثابت است که در دفعات بعدی نیز، رمز ورود کاربر به درگاه یکپارچه است. لذا کاربر بایستی نهایت دقت را در به خاطر سپردن رمز داشته باشد.
رمز عبور انتخابی باید حداقل ۸ کاراکتر باشد و شامل حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای نگارشی موجود در صفحه کلید باشد.
۳.برای دفعات بعدی ورود به درگاه پس از مراجعه به نشانی: dara.csdiran.ir و درج کدملی/شناسه ملی/کد فراگیر و رمز عبور تعریف شده بصورت صحیح، کد تائید پیامک خواهد شد و کاربر می تواند وارد درگاه خود شود.
۴.چنانچه به هر دلیلی رمز عبور خود را فراموش کردید، با مراجعه به نشانی: dara.csdiran.ir/forgot-password و درج کدملی/شناسه ملی/ کد فراگیر و متن امنیتی وارد مرحله بعدی شوید. کد تائید برای فراموشی رمز عبور به شماره تلفن همراه ارسال میشود که با وارد کردن در بخش مربوط، امکان تعریف رمز عبور جدید میسر خواهد بود.
سرویسهای درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه
داشبورد سهامدار: ارائه خدمات الکترونیک به سهامداران حقیقی و حقوقی
هدف ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری با رویکرد اطلاعرسانی صحیح و به موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است. از جمله این خدمات می توان به «مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر» اشاره کرد.
همچینن «اخذ برگه سهم، گردش معاملات، اطلاعیههای صادر شده از سوی ناشران اوراق بهادار، گزارش سودهای پرداخت شده، مشاهده دارایی سهام عدالت ، مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد، مشاهده سهام فریز و امکان شرکت در مجامع شرکتهای ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیک (غیرحضوری) ، مشارکت در پذیره نویسی حق تقدم» از دیگر کارکردهای این سامانه است.
در این سامانه امکان مشاهده پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای بهروز رسانی اطلاعات، فراهم است.
میز خدمت الکترونیک
استقرار میز خدمت الکترونیک در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) با توجه به گستردگی ذینفعان در سراسر کشور دارای مزایای فراوانی چون ارائه خدمات غیر حضوری در حوزه «عملیات سهامداری و حقوقی، سهولت و قابلیت در دسترس بودن، امکان پیگیری درخواست، پاسخگویی مکانیزه و سریع، رسیدگی به درخواستها در اسرع وقت، تسریع در امور محوله و چابکسازی سیستم» در ارائه خدمات هرچه بهتر به ارباب رجوع، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک شهری و سایر خدمت دیگر در پی خواهد داشت.
این گزارش می افزاید: در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) و در بخش «میز خدمت الکترونیک» این امکان را به کاربر میدهد که امور مربوط به «اصلاح مشخصات، رفع ممنوع از فروش، دریافت پرتفوی متوفی، تشکیل پرونده انتقال دارایی متوفی، گواهی تمکن به زبان انگلیسی، امور قهری، امور توثیق، امور توقیف و امور وکالت» را به صورت غیرحضوری پیگیری کند.
نحوه ثبت درخواست در میز خدمت
برای این منظور کافی است از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد صفحه شخصی خود شوید و قسمت میز خدمت الکترونیک را انتخاب و درخواست را از فهرست درخواستهای مندرج در صفحه میز خدمت انتخاب کرده و به تکمیل موارد مربوط اقدام کنید.
۱۳ خدمات میز خدمت در یک نگاه
۱- اصلاح مشخصات
به منظور رفع مغایرت مشخصات سهامداران حقیقی و مشخصات ثبتی سهامداران حقوقی با مشخصات موجود در سامانه پس از معاملات، اصلاح مشخصات انجام میشود. اگر انجام درخواست ارسالی مستلزم اصلاح مشخصات کد معاملاتی باشد، شرکت مجاز است که کد معاملاتی را اصلاح کرده و درخواست مربوط را انجام دهد.
مدت زمان امکان انجام معامله حداقل ۳ روز کاری پس از اصلاح مشخصات است و نظر به اینکه تمامی اقدامات به صورت مکانیزه صورت میگیرد، چنانچه این مدت به دلیل اشکال در برنامههای نرمافزاری خارج از اراده و قهری ، طولانیتر شود و یا کد معاملاتی به دلایل دیگری از حالت غیرفعالی خارج نشود، مسئولیتی متوجه سپرده گذاری مرکزی نخواهد بود.
۲- درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/حقوقی
اشخاص حقیقی و حقوقی که در ۲ سال گذشته فروش نداشته باشند و ارزش ریالی سبد دارایی آنها، بالای ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشد. برای جلوگیری از سواستفاده احتمالی از کد معاملاتی ایشان، ممنوع از فروش میشوند.
۳- درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از ورثه
احدی از ورثه می تواند با درج کدملی متوفی و افزودن مدارک مورد نیاز، صورت وضعیت دارایی متوفی را مشاهده کند.
۴- پیگیری پرونده توقیف اوراق بهادار
این خدمت امکان استعلام درخصوص مرجع دستور دهنده توقیف یا پیگیری مراحل اجرای دستور رفع توقیف اوراق بهادار را فراهم میآورد. درخواست لزوما توسط محکوم-علیه (سهامدار) میبایست ارائه شود.
۵- استعلام مدارک و مستندات جهت توثیق و فرآیندهای مرتبط
در این خدمت مدارک و مستندات ضروری برای انجام درخواست توثیق اوراق بهادار، رفع توثیق، فروش و استعلام اوراق بهادار توثیق شده به متقاضی اعلام میشود.
۶- درخواست نمونه وکالتنامه جهت توثیق اوراق بهادار
در این خدمت نمونه وکالتنامه پیشنهادی جهت توثیق اوراق بهادار به متقاضی ارائه میشود.
۷- پیگیری پرونده توثیق اوراق بهادار
این خدمت امکان پیگیری مراحل انجام درخواست توثیق اوراق بهادار، رفع توثیق، فروش و استعلام اوراق بهادار توثیق شده را فراهم میکند.
۸- استعلام مدارک و مستندات و فرآیند جهت تایید وکالتنامه فروش اوراق بهادار
در این خدمت مدارک و مستندات ضروری جهت تایید وکالتنامههای با موضوع فروش اوراق بهادار و فرآیند موبوطه به متقاضی اعلام میشود.
۹- درخواست نمونه وکالتنامه جهت فروش اوراق بهادار
در این خدمت نمونه وکالتنامه پیشنهادی برای فروش اوراق بهادار به متقاضی ارائه میشود.
۱۰- شکایت، پیشنهاد و انتقاد
در این خدمت امکان ثبت و پیگیری شکایتها، پیشنهادها و انتقادها توسط سهامداران وجود دارد.
۱۱- صورت وضعیت دارایی به زبان انگلیسی
در این خدمت امکان ارائه صورت وضعیت دارایی به زبان انگلیسی وجود دارد. مبالغ اعلام شده پس از کسر دارایی غیرقابل معامله شامل فریز، توثیق و توقیف محاسبه شده است.
۱۲- گواهی خلاصه معاملات به زبان انگلیسی
در این خدمت امکان ارائه گواهی خلاصه معاملات به زبان انگلیسی وجود دارد. خلاصه معاملات شامل خریدها و فروش های صورت گرفته در بازه زمانی قابل ارائه می باشد.
۱۳- تشکیل پرونده انتقال دارایی متوفی
احدی از ورثه می تواند با درج کدملی و تاریخ تولد متوفی و افزودن مدارک مورد نیاز، اقدام به تشکیل پرونده انتقال دارایی متوفی نماید.