به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با شیوع ویروس کرونا، تولید وسایل نقلیه برای مدت کوتاهی در سراسر جهان متوقف شد و خودروسازان در حالی که برای رکود جهانی آماده میشدند، برنامههای تولید خود را به شدت کاهش دادند. با بهبود سریع اقتصاد، اینبار تولیدات جهانی به دلیل کمبود مستمر نیمههادیها و سایر قطعات الکترونیکی با مشکل مواجه شد. اکنون پس از گذشت سه سال، تولیدات جهانی خودرو به آرامی در حال بهبود است. مطابق با آمارها، در حال حاضر خودروسازهای آمریکایی و چینی توانستهاند به سطوح پیش از فراگیری ویروس کرونا بازگردند درحالیکه تولید خودرو در منطقه یورو، هند و ژاپن حدود ۲۰-۱۰ درصد زیر مقادیر سال ۲۰۱۸ هستند. نوسانات در تولیدات چین بیشتر ناشی از موانع تولید مرتبط با کرونا بوده است تا کمبود نیمههادیها. اکنون که محدودیتهای سیاست کووید صفر در چین تقریباً برداشته شده، فشار تقاضای قویتری بر تولیدکنندگان خودروهای چینی در آینده قابل پیشبینی خواهد بود. با این حال، در ایالت متحده وضعیت متفاوت است. خودروسازان به سطح تولید قبل از همهگیری کرونا رسیدهاند، اما همچنان با انباشت سفارشهای انجام نشده و کمبود مواد اولیه مواجه هستند.
نمودار ۱. نوسانات تولید وسایل نقلیه نسبت به میانگین تولیدات سال ۲۰۱۸ (میانگین سال ۲۰۱۸ = شاخص ۱۰۰)
در ایالات متحده، تولید گرچه تا حد زیادی بهبود یافته، اما انباشت کسری تولید در طول سه سال گذشته باعث شده تا همچنان این کشور با کمبود نسبتاً شدید خودرو مواجه باشد. تولید وسیله نقلیه در ایالات متحده حدود ۴.۵ میلیون کاهش داشته که در غیاب همهگیری کرونا، امروزه باید در جادهها میبودند.
نمودار ۲. انباشت کمبود وسایل نقلیه امریکا (میلیون)
در منطقه یورو، خودروسازان اروپایی در وضعیت بدتری نسبت به همتایان آمریکایی خود قرار دارند و هنوز به وضعیت پیش از همهگیری کرونا برنگشتهاند.
نمودار ۳. نوسانات تولیدات خودرو و قطعات جانبی در منطقه یورو در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۹ (ژانویه ۲۰۱۹ = شاخص ۱۰۰)
در این میان، صنعت خودروسازی آلمان بیشترین مشکل را دارد. در حال حاضر تولید خودرو در این کشور به دلیل کرونا، کمبود تراشه و بحران انرژی ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. هیچ یک از کشورهای بزرگ منطقه یورو شاهد بازگشت تولید خود به سطح نرمال نبوده است. با این حال، آمارها نشان میدهد که تولیدات ترکیه که دومین خودروساز بزرگ غیر اتحادیه اروپا است، به طور کامل بهبود یافته است.
نمودار ۴. نوسانات تولید خودرو در اروپا در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۸ (ژانویه ۲۰۱۸ = شاخص ۱۰۰)
بر اساس نظرسنجیها، بیش از سه چهارم تولیدکنندگان وسایل نقلیه در منطقه یورو کمبود مواد اولیه اعم از نیمههادیها، فلزات، قطعات و انرژی را مانع اصلی تولیدات خود ذکر کردند.
نمودار ۵. موانع اصلی تولید وسایل نقلیه در منطقه یورو (چند درصد از تولیدکنندگان این موانع را ذکر کردهاند)
اگر خودروسازان اروپایی بیشترین آسیب را از مشکلات زنجیره تامین دیدهاند، خودروسازان آسیایی احتمالاً با کمترین آسیب مواجه بودند. به لطف مهار بهتر کووید ۱۹، زنجیرههای تامین قویتر و عملکرد بهتر در تامین نیمههادیها، خودروسازان آسیایی در سریعترین زمان به سطح قبل از همهگیری بازگشتند و در آن سطوح تولید باقی ماندند. به ویژه نتایج کره جنوبی آنقدر خوب بوده که گویی همهگیری کرونا در آنجا وجود نداشته است. اکنون تولیدات خودرو در کره جنوبی ۲۰ درصد بالاتر از سطح ژانویه ۲۰۲۰ است. هند نیز بهبود قابل توجهی را ثبت کرده و تولیداتش در حال حاضر از زمان همهگیری فراتر رفته است. ژاپن هم موفق شده تا از اثرات کمبود تراشه در اوایل سال ۲۰۲۱ جلوگیری کند؛ اگرچه در اواخر سال به شدت آسیب دید و تولیداتش حدود ۱۰ درصد زیر سطح عادی باقی ماند.
نمودار ۶. نوسانات تولید وسایل نقلیه موتوری نسبت به میانگین تولیدات سال ۲۰۱۸ (شاخص ۱۰۰ = ژانویه سال ۲۰۱۸)